Viral Marketing Nedir ?

DİJİTAL PAZARLAMADA YENİ BİR SOLUK; VİRAL MARKETİNG

Dünyanın var oluşundan beri süregelen bir gelişme ile beraberinde birçok yeniliği ve farklılığı da sunmaktadır. Küreselleşme en büyük etken olmakta ve yerini korumaktadır. Dünya üzerinde milyonlarca insanın aktif olarak iletişimde olması küresel boyutların çok daha yüksek olduğunun en büyük kanıtı olmaktadır. Teknolojinin gelişmesi ile de dünya üzerinde milyonlarca insanın aktif olarak iletişimde olması ve her an her durumda birbirlerinden haberdar olmaları gelişen teknolojinin en güzel etkilerinden biridir. Şöyle bir network düşünün her an her saniye olup bitenlerin anında bu ağ içinde paylaşılması ve (Word of mouth) ağızdan kulağa denilen tabir ile yaygınlaşması. İşte bu küreselleşme ve teknolojinin duygusal yakınlaşmasının boyutudur. Tabiki bu durum sadece insanların iletişiminde değil, firma ve markaların reklamları içinde büyük bir alan yaratmaktadır. Bunu akıllıca değerlendirip güzel bir planla projeyi hazırlamak ve internet alanında bunu yaymakta yeni terim ve alanların doğmasını sağlamaktadır. Bahsettiğim şey viral pazarlama ( viral marketing) dır. Viral pazarlama aslında adını pek duymadığımız ancak farkına varmadan viral pazarlama teknikleri ve durumları ile çokça karşılaştığımız bir durum halini almaktadır.

Peki, bu viral pazarlama nedir? Viral pazarlama nasıl yapılır?

Bir markanın ya da şirketin pazarlama mesajlarını sosyal medya araçları ile yaydığı bir pazarlama türüdür. Viral denilmesinin nedeni elde edilen bir görsel, videonun kullanıcı tarafından diğer arkadaşlarına ve çevresine copy past yaparak yayması ile gerçekleşmektedir. Bu yüzden virüs gibi yayılması ile anlık olarak binlerce kişiye, sosyal medya ve mail aracılığı ile bir virüs gibi adeta yayılacaktır. Örneğin; bir marka hedef kitlesini seçtikten sonra o kitleye hitap eden e kitap ücretsiz olarak yayınlarsa bundan haberdar olan tüketici çok geçmeden çevresine bunu göndererek haberdar edecektir. Bu şekilde markanın ürünü internet ortamında binlerce kişiye ulaşarak amacını gerçekleştirmiş olacaktır.

Birkaç Viral pazarlama örnekleri verecek olursak; Türk hava yollarının düzenlemiş olduğu reklam. Bu videoyu milyonlarca kişi izlemiş ve popüler olmuştur. Gencin sevgilisine dünyayı dolaşacak her dilden kişiye sevgisini anlatarak yapmış olduğu sürpriz teklifi ele alıyor. İlk zamanlar bunu izleyenler gerçekten böyle bir kişinin olduğunu ve bunu yaptığına inandılar. Ancak gün geçtikten sonra bunun THY bir viral reklamı olduğu anlaşıldı.

 

Bir diğer viral pazarlama örneğine gelecek olursak; genç bir kızın sevgilisinden aldatıldıktan sonra intikam almak için eşyalarını satışa çıkardığı bir video. Birçok haber kanalında haber olması ve birçok sitede haber olması hatta gazetelerde bile yer alması büyük bir başarıya ulaştığının kanıtı. Amatör bir video gibi görünse de aslında tamamen profesyonel bir ortamda amatörce çekilmiş şekilde gösterilerek amacına ulaştığı gözleniyor.

 

Peki Viral marketing stratejileri firma ve markalara ne gibi faydalar sağlıyor?

  • İşletmelerin maliyetlerini azaltması sonucu giderlerinin azalması ve popülerliğini arttırması.
  • Kitlesel reklamlardan daha uygun olması, ve istenilen şekilde yaygınlığını uzun süre sürdürmesi.

 

Viral marketing hem marka ve firmalara kolaylık ve uygun maliyet sağlıyor, hem de müşterinin dikkatini kolay bir şekilde çekerek istenileni verebiliyor. Milyonlara ulaşan bir markanın tanıtımı oluşuyor. Gittikçe küreselleşen ve internetin öneminin daha da arttığı bu zamanlarda viral pazarlama stratejilerini artık daha sık göreceğiz.

 

WhatsApp WhatsApp